boy-323583_1920

Razvojna dostignuća 18-24 meseca (1,5-2 godine)

Ovo je nastavak govorno jezičkih dostignuća koji posmatra razvoj od uzrasta 18 do 24 meseci (između 1,5 i 2 godine)

Da bismo učinili ove informacije lakšim za čitanje stvorili smo zamišljeno dete po imenu Srećko. On je imao sreće, imao je detinjstvo bez neke ozbiljne bolesti ili povrede. Srećko je imao proaktivne roditelje koji su se igrali sa njim i pružali mu velike količine usmerene pažnje (1:1).

Brzina kojom deca dostižu ova razvojna dostignuća može varirati u zavisnosti od deteta. Neka deca će razviti određene govorno jezičke veštine brže od drugih, dok će druga biti sporija u razvoju određenih veština i dostizanju razvojnih dostignuća u poređenju sa vršnjacima, čak i kada ne postoji nikakav problem koji bi to izazivao. Ove informacije su samo generalne smernice i mnogi eksperti značajno variraju u tome šta su, po njihovom mišljenju, normalne faze razvoja.

Govor i svest o zvukovima (auditorna svest)

18-24 meseci

Srećkov inventar glasova počinje da raste ( m, n, p, b, d, t, j, v, ) i koristi većinu samoglasnika precizno. Sledeći glasovi koji se mogu javiti su k, g, h, ali mnoga deca ih još uvek neće imati razvijene.  Srećko može upotrebljavati između  10-20 reči tokom ovog perioda. Zajedno sa pravim rečima on još uvek koristi žargon i često ćaska žargonom dok gleda u knjigu. Mnoge bebe vole da pevaju u žargonu i njihove vokalizacije se pojačavaju kako njihov nivo aktivnosti raste. Bebe će često pokušavati da imitiraju reči koje drugi govore. Srećko počinje da sastavlja dva sloga zajedno, ali će to obično biti isti slog dupliciran npr. „nana“ za banana, „didi“ za vidi. Mnoge reči će biti približne i glasovi koji se nisu razvili će biti zamenjeni. Krajnji i srednji glas će često biti omitovan. Srećko sada ima auditorno pamćenje u koje može da pohrani 2 stavke.

Ekspresivni jezik i semantika (sadržaj):

18-24 meseca

Srećkova upotreba pojedinačnih reči (imenica) je oko 10-20 tokom ovog perioda, sa razvojem povremenih kombinacija od 2 jednostavne reči. On počinje da razume da sve ima svoje ime i može pokušati da traži predmet po imenu. Srećko može da proizvede neke zvukove životinja, zove se po imenu i kaže „ne“. Sada koristi reči češće nego gestove, ali je naučio da klima i odmahuje glavom za da/ne.

Društvena upotreba jezika (upotreba i pragmatika)

18-24 meseca

Srećko sada više inicira komunikaciju i traži pomoć gestikuliranjem i vokalizovanjem. Pokazuje preferenciju ka poznatim ljudima i više opreznosti prema strancima. Postaje svesniji postupaka drugih ljudi i počinje da imitira drugu decu. Takođe će ukazivati na svoje toaletne potrebe. Srećko sad ne traži odrasle samo zbog utehe i sigurnosti, već traži da im pokaže stvari i da uđe sa njima u interakciju. Srećko često dobija puno pozitivnih povratnih informacija od ljudi kada je u interakciji sa njima i to ga ohrabruje da još više stupa u interakcije.

Receptivni jezik (razumevanje, poimanje, spoznavanje) i saznavanje

18-24 meseca

Do ovog uzrasta Srećko razume mnoge pojedinačne reči i nekoliko kombinacija od dve reči. Njegov rečnik razumevanja je daleko bogatiji od njegovog rečnika izražavanja i on verovatno razume 250-300 reči. Takođe, počinje da razume neka pitanja (šta/gde/ko) i može da pokaže glavne delove tela, delove odeće, igračke i hranu kada ga pitamo i razlikuje pesme. Srećko počinje da razumeva lične zamenice (ja, moje, ti) i počinje da razumeva da se stvari mogu razvrstavati u kategorije (životinje, hrana itd.) Njegovo razumevanje i upotreba predmeta postaju prikladniji, sa razvojem sposobnosti da upotrebljava jednostavne svakodnevne predmete na prikladan način npr. zakucava drvenim čekićem. Srećko imitira neka ponašanja odraslih, igra jednostavne igre i pokazuje objekte na slikama. Stalnost objekta je sada lepo demonstrirana i Srećko je u stanju da pronađe poznate predmete kada nisu na vidiku. Srećkovo razumevanje uzroka i posledice se dalje razvija, što čini neke igračke zanimljivijim.

Morfologija i sintaksa (struktura)

18-24 meseca

Srećko sada razume i prati jednostavne naloge (npr. „skoči dole“). Iako ne koristi ovakvu vrstu rečenica, on ih redovno sluša i počinje da dekodira značenje vrlo jednostavne rečenice. Ovo modelovanje staratelja i roditelja će polako uticati na Srećkovu upotrebu jezika. Kako se razvija kroz ovu fazu, počeće da koristi kombinacije dve reči kao što su „jos opa“ „veiki auto“, „tata ide“.Srećko će pokušavati da drugima ispriča svoje iskustvo koristeći žargon kombinovan sa nekim pravim rečima.

Veštine fine i grube motorike

18-24 meseca

Srećko zaista postaje aktivniji i radoznaliji, trčeći slobodnije, pokušavajući da se penje uz stepenice (uz pridržavanje) i hodajući unazad dok vuče igračku. Može da baci loptu u pravcu, da skine omot sa slatkiša i da okrene stranicu u knjizi i pokazuje slike. Srećko sada pokušava pomalo da skida odeću, iako je to ponekada komplikovano. Počeo je samostalno da jede koristeći kašiku, iako često trapavo. On voli da crta i uglavnom žvrlja, mada može imitirati kružno škrabanje. Sve u svemu njegove veštine fine motorike se uključuju u igru sve više i on razvija i pokazuje sposobnost da hvata male predmete kao što je bockanje bockalicama.

 

Podeli ovoShare on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Pin on Pinterest0Share on LinkedIn0Email this to someone